Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Do 21 czerwca można składać prace na konkurs fotograficzny Potęga Łodzi - Power of Łódź 2024, adresowany zarówno do amatorów, jak i profesjonalistów. Organizatorzy od zgłoszonych fotografii oczekują wyjątkowego spojrzenia na Łódź, dostrzeżenia piękna tam, gdzie o nie trudno, wydobycia dodatkowych znaczeń tam, gdzie uroda jest oczywista.
RECENZJA. Budowle i ich resztki, jak kości, pozostają śladami życia długo po jego zakończeniu. Nieprzypadkowo konstrukcje są długowieczne – pozwalają opierać się grawitacji i same opierają się upływowi czasu. A budynek tak jak duży organizm – musi mieć szkielet. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
17 KWIETNIA 2024 - 8 WRZEŚNIA 2024

Retrospektywa Andrzeja M. Bartczaka

Muzeum Sztuki ms1 zaprasza na retrospektywną wystawę twórczości Andrzeja Mariana Bartczaka „BREVI MANU. Jak nie ulec pokusie, aby wszystkiego nie przemienić w księgę?". Otwarcie 17 IV o godz. 18. Wystawa zajmie całe piętro ms1 - w sumie 13 sal.
RECENZJA. Znakomity tytuł wystawy w Kamienicy Hilarego Majewskiego – „Sielanka. Co artyści uprawiają?” – wydaje się wystarczającą zachętą do jej obejrzenia, mimo to spróbuję zachęcić dodatkowo: można tu doświadczyć sztuki czułej w obu znaczeniach tego słowa. Czułej na problemy współczesności i z czułością traktującej podlegające tym problemom obiekty swojego zainteresowania. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Muzeum Sztuki w Łodzi otworzyło 3 IV 2024 r. wystawę stałą "Zygmunt Krauze. Archiwum twórcze", związaną z bezprecedensowym zakupem przez muzeum wszystkich rękopisów dzieł Zygmunta Krauzego.
RECENZJA. Zanim w Ośrodku Propagandy Sztuki zostaną wystawione prace nagrodzone w Konkursie im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów ASP w Łodzi mnogość propozycji młodych artystów można oglądać w budynkach Akademii Sztuk Pięknych przy ul. Wojska Polskiego. W tegorocznej, 41. edycji propozycji jest 155, w tym wieloskładnikowe cykle. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Okazuje się, że proste, wynikające z potrzeby serca i umęczonej niesatysfakcjonującą pracą głowy malarstwo jest w stanie oddać wyrafinowaną złożoność rzeczywistości. W obrazach Erwina Sówki łączą się pozornie odległe światy wierzeń z różnych rejonów i czasów, okultyzm oraz misterium powstawania i przekazywania życia. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Do najbardziej zuchwałej kradzieży doszło w 2000 roku w Muzeum Narodowym w Poznaniu.  Mieszkaniec Olkusza podał się za studenta ASP i poprosił o możliwość naszkicowania jednego z obrazów wiszących na wystawie stałej. Gdy zostawał w sali sam, stopniowo wycinał z ram znajdujące się tam płótno Claude’a Moneta „Plaża w Pourville”. Gdy skończył, oryginał zastąpił duplikatem i zniknął.
RECENZJA. W przestrzeni Muzeum Sztuki w Łodzi odbywa się spotkanie dwóch malarzy – Daniela Lergona i Macieja Olekszego. Zachodzącą między nimi interakcję sugeruje tytułowy „Flow” – przepływ. Podążając za zaproponowaną przez kuratorkę wystawy metaforą rzeki, można powiedzieć, że twórczość artystów płynie odmiennymi nurtami, niekiedy spotykając się w jednym punkcie po to, by za chwilę popłynąć dalej w swoje strony. Pisze Maria Mażewska.
18 MARCA 2024 - 30 WRZEŚNIA 2024 / 18 MARCA 2024

Malarstwo Erwina Sówki

Na wystawie "Z Nikiszowca na Bałuty. Malarstwo Erwina Sówki z kolekcji Macieja Balceraka” można będzie oglądać prace słynnego śląskiego artysty naiwnego. Wernisaż 18 III o godz. 13 (oprowadzanie kuratorskie o godz. 18).