Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Najpierw wątpliwości. Czy jeśli tekst sztuki autorstwa Albeego powstał na podstawie powieści Nabokowa, a nie jest jej przeniesieniem na scenę, to należy porównywać adaptację z oryginałem literackim? I ile wniosła, w interpretacji, inscenizacja Cyza do Albeego, który postawił twarde warunki posłużenia się jego tekstem? Jak wiadomo, 70 lat temu ta powieść odkrywała zupełnie nowe rejony literackich penetracji; dziś te problemy stały się znów niezmiernie aktualne, ale mówimy o nich inaczej…
TEMAT NUMERU. Na początku była... zbiórka przedmiotów w serwisie społecznościowym. Innymi drogami poszukiwano w ten sposób materiałów, które mogą posłużyć do wydobywania dźwięku i kolekcjonowano nie tylko gotowe dzwoneczki, ale i inne drobiazgi, które nadają się do konstruowania obiektów. Pisze Andrzej Bondski.
Wiem,że wśród dzieci i młodzieży panuje moda na śpiewanie, więc różnych zespołów wokalnych i chórów nie brakuje w wielu sprawnie działających placówkach kultury, szkołach, remizach a nawet parafiach. Jednak czy zabieranie się za wystawienie musicalu to nie jest już przesada?
W niedzielę 19 maja 2019 roku Gminnym Ośrodku Kultury w Lubochni miał miejsce spektakl pod tytułem „Zapis u rejenta” w reżyserii Michała Adama Pająka.
RECENZJA. Choć taniec nowoczesny najlepiej odzwierciedla aktualne tendencje w kulturze i sztuce, klasyka wciąż ma wielbicieli. Stanowiła i nadal stanowi podstawę wszelkich nowych technik w balecie, nawet tych pozornie bardzo od niej odległych. Jej kwintesencja to zwiewność, lekkość i elegancja. Od niej edukację zaczynają wszyscy tancerze. Podczas jubileuszowej edycji Łódzkich Spotkań Baletowych nie mogło jej zabraknąć. Balet „La Sylphide” wykonali tancerze zespołu Opery Rzymskiej (Balletto del Teatro dell’ Opera di Roma).
Promocja dla studentów na premierę „Ciszy” cieszyła się dużym zainteresowaniem. Teatr Wielki proponuje zatem kolejną akcję promocyjną związaną z XXV Łódzkimi Spotkaniami Baletowymi - „Studencie, nie bój się klasyki!”
RECENZJA. O ciszy mówić muzyką – to paradoks, który tylko w sztuce może odnaleźć sens. Pięknie pokazuje go spektakl „Cisza”, przygotowany przez zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi na otwarcie XXV Łódzkich Spotkań Baletowych. Interesujące przedstawienie pozwala obiecywać sobie znakomity ciąg dalszy jubileuszowej edycji festiwalu.
Oto okładka czerwcowa - zaprezentowana w niedzielę podczas finału 37. Festiwalu Szkół Teatralnych, a na niej Paweł Głowaty ze Szkoły Filmowej w Łodzi, laureat nagrody "Kalejdoskopu" dla młodego aktora za kulturę słowa.
RELACJA. 37 Festiwal Szkół Teatralnych, czyli antyk, wodewil, nadmuchane lale oraz Brecht na dziś. Relacjonuje dla nas Paulina Ilska.
FELIETON. Na Festiwalu Szkół Teatralnych żyje się jak w rzeczywistości alternatywnej. Sporo oglądania, intensywność życia, ale także uśmiechów, wzruszeń, emocji. Wszystko z nadwyżką swoistego poczucia krańcowości, udzielającego się też obserwatorom, jurorom. Pisze w cyklu "Wodzireje i amatorzy" Łukasz Maciejewski.