Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Jan A.P. Kaczmarek, nagrodzony Oscarem kompozytor muzyki filmowej i twórca Festiwalu Transatlantyk podpisał dziś (30 grudnia) list intencyjny z władzami województwa śląskiego. To tam odbędzie się kolejna edycja imprezy, która przez cztery lata odbywała się w Łodzi.
Dotrzyjmy z teatrem tam, gdzie człowiek nie ma do niego stałego dostępu. Dajmy go za darmo, a że darowanemu teatrowi nie patrzy się w ideę, to i niemały kłopot powstaje. W kontekście "trasy" z Teatrem Chorea i spektaklem „Tragedia Jana” w ramach programu Instytutu Teatralnego „Teatr Polska” pisze Paweł Głowaty, laureat naszej nagrody dla młodego aktora za kulturę słowa na 37. Festiwal Szkół Teatralnych. 
NASZ JUBILEUSZ. RÉSUMÉ. Ten rok miał dla nas szczególną dynamikę. Zamiast przyjmować lub rozdawać odznaczenia, przygotowaliśmy szereg działań i wydarzeń, które wpisywały się w zmianę myślenia o piśmie i zmianę tę inicjowały. Pisze Łukasz Kaczyński, redaktor naczelny.
TEMAT NUMERU. Prezentujemy pierwszy duet: poezja - Tomasz Bąk, ilustracja - Michał Arkusiński. Publikujemy także tekst Jerzego Poradeckiego o czasie, obowiązku i prawdzie poezji, zamieszczony na naszych łamach w 1975 roku, który skłonił nas do podjęcia tematu recepcji poezji i poszukiwania utraconej metafory (lub też: sztuki tworzenia i rozumienia metafor)
EDYTORIAL / styczeń 2020. Nie umiemy tworzyć metafor, żeby stwarzać modele rzeczywistości, nie czytamy między wierszami – słowa te dotyczą nie tylko poezji, ale to właśnie na ogół tam, w literaturze, ćwiczy się te umiejętności. To sprowokowało nas do swoistego wydawniczego eksperymentu. Poprosiliśmy czwórkę nieanonimowych poetów o przekazanie nam wierszy i wysłaliśmy je do czwórki profesjonalnych grafików. Pisze Łukasz Kaczyński
RECENZJA. Pomysł był pierwszorzędny – przemyśleć polskie godło, zastanowić się, jak powinno wyglądać dziś, by dobrze charakteryzować współczesną Polskę i zarazem osobisty stosunek autora przemyśleń do polskości, a następnie stworzyć nową wersję Orła Białego. O wystawie w Galerii Opus pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
"Robiłam w filmach Joanny i Krzysztofa rzeczy, na które nie odważyłabym się w życiu realnym, nawet jeśli te pomysły rodziły się na gorąco i wcześniej nie było o nich mowy" – mówi Jowita Budnik. W spektaklu „Śmierć i dziewczyna” w reż. Waldemara Zawodzińskiego, inaugurującym działalność Sceny Monopolis w Łodzi (premiera 18 i 19 stycznia), Jowita Budnik zagra ofiarę tortur, która po latach spotyka się z demonami przeszłości. Rozmawia Paulina Ilska.
Uwaga! Eksperyment! Sprawdzamy, czy umiemy stwarzać modele rzeczywistości. Pomaga nam w tym czwórka ilustratorów i czworo poetów. Słowem: rysujemy metafory. A poza tym: „całe rodzinki pod choinki jak kurczęta” (Poniedzielski), pierwsza klasyfikacja autorów niszowych (Gawin), „przy torcie o jutrze (Syska), „moje miasto jest miastem pustek” (Ciarkowska). Maciejewski o De Niro i Scorsese, Talaga-Nowacka o Wosiu (Mateuszu), Sobieszek o wideoeseju, Świerkocki o „Ulissesie” na stosie. Rozmowa miesiąca z Jowitą Budnik na otwarcie Sceny Monopolis. A z rabinem Szychowskim o sztuce i kulturze (Glinkowska).
Internetowy Teatr TVP to transmisje spektakli teatrów instytucjonalnych i przegląd teatralny dla amatorów, który odbywa się na etapach wojewódzkim i ogólnopolskim. To także cykliczna praca dziennikarzy regionalnych ośrodków telewizji, którzy selekcjonują i wraz z ekipami telewizyjnymi nagrywają nagrodzone spektakle – te są udostępniane w sieci. Pisze Paulina Ilska 
W Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w grudniu odbyła się Konferencja Końcowa Europejskiego Projektu „Createx – Textile Heritage Inspirating Creatives”, współfinansowanego z programu Kreatywna Europa, którego celem jest promowanie dziedzictwa kulturowego europejskiego sektora tekstylnego.