Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
"Kalejdoskop" 02/20, czyli: Temat numeru: - Jak rozumieć edukację kulturalną i jak ją wdrażać w programy instytucji? Z reporterką Iloną Wiśniewską, gościem Festiwalu na Faktach w Kutnie, rozmawia Piotr Grobliński; o sztuce wykorzystującej nowe technologie z Alek Sarną rozmawia Joanna Glinkowska. Rafał Syska pisze o uldze po Transie, do festiwalu Transatlantyk odnosi się też Bogdan Sobieszek; Tomasz Cieślak recenzuje „Ekoton” Przemysława Owczarka. Felietony? Łukasz Maciejewski, Piotr Kasiński, Michał B. Jagiełło i Kevin Kołeczek
Galeria Kalejdoskopu to miejsce, które oddajemy osobom zaprzyjaźnionym ze sztuką, popularyzatorom, animatorom kultury, liderom różnych środowisk. Tym razem kuratorką jest Anna Kazimierczak, odpowiedzialna za program Galerii Szklarnia Szkoły Filmowej w Łodzi.
Przeprowadzona przez łódzką firmę Virako rewitalizacja dawnych zakładów Monopolu Wódczanego z 1902 roku i przekształcenie ich w Monopolis, centrum kulturalno-biurowe, zdobyła nominację do MIPIM Awards 2020, prestiżowej światowej nagrody branży nieruchomości. 
Miasto zapowiada 2020 rok w łódzkiej kulturze: koniec remontu pałaców Poznańskiego i Scheiblera, odnowiona Biała Fabryka i skansen architektury, nowa siedziba Zespołu Tańca Ludowego "Harnam" i odnowione przestrzenie w domach kultury.
PODSUMOWANIE. Kto się wyróżnił? Co było godne uwagi? Kto zaplusował, a kto złapał minusa? Rok 2019 w kulturze według „Kalejdoskopu”. Podsumowanie przygotowali: Aleksandra Talaga-Nowacka (sztuki wizualne), Bogdan Sobieszek (film), Łukasz Kaczyński (teatr), Piotr Grobliński (literatura), Rafał Gawin (muzyka popularna) i Magdalena Sasin (muzyka poważna, opera). Typowali trzy wydarzenia, fakty, inicjatywy na plus i jedną na minus.
RECENZJA. Trzy postacie w sytuacji ekstremalnej, choć niekoniecznie prawdziwej: ofiara, oprawca i rozjemca in spe – reprezentant Temidy. Połączył ich przypadek i, jak to bywa na szachownicy życia, każdy następny ruch może stać się ostatni. Premiera "Śmierci i dziewczyny" na nowej scenie.
Rok 2019 w łódzkiej literaturze - nasze subiektywne podsumowanie.
RECENZJA. W starych odbiornikach radiowych było pokrętło, którym wybierało się rozgłośnię. Powolnej podróży wskaźnika po skali towarzyszyły niesamowite odgłosy, od urwanych słów i zdań w różnych językach poprzez zaskakujące rytmy egzotycznej muzyki, świsty rozmaitych częstotliwości i dotkliwości dla odbiorcy – aż po wycie, monotonne i nie do zniesienia. O najnowszym tomie poezji Kapcra Bartczaka, zatytułowanym "Naworadiowa" pisze Tomasz Cieślak.
FELIETON. Prawie każdy, kto choćby jedynie słyszał o „Ulissesie”, słyszał też, że od początku ciążyło na nim odium obsceniczności i obrazoburstwa, i że na przykład w Stanach Zjednoczonych oficjalnie dopuszczono do jego dystrybucji dopiero po sławetnym procesie sądowym, który odbył się w 1933 roku w Nowym Jorku – aż jedenaście lat po pierwszym wydaniu paryskim Sylvii Beach, właścicielki istniejącej do dziś przy 37 Rue de la Bûcherie księgarni Shakespeare & Co. Pisze Maciej Świerkocki. 
W Łodzi otwiera się nowa scena teatralna – Scena Monopolis. Działalność inauguruje premierą „Śmierci i dziewczyny” przygotowanej przez Fundację Kamila Maćkowiaka. Reżyseruje Waldemar Zawodziński, grają: Jowita Budnik, Kamil Maćkowiak i Mariusz Słupiński.