Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
FELIETON. „Utracić na zawsze – nie mogłem zrozumieć tej sprzeczności i ćwiczyłem się w bólu znoszenia jej” – pisze Marcel Proust w „Wahaniach serca”. O osobistej recepcji dzieł Prousta pisze Łukasz Maciejewski.

Czerpanie artystycznej inspiracji z dotychczasowego dziedzictwa kulturalnego to oczywiście żadna nowość, niemniej tradycja przepuszczona przez młode umysły twórców z nowoczesnym podejściem do zastanej rzeczywistości zawsze może dać ciekawe efekty. Tak też jest w przypadku projektu Createx.
FELIETON. Hamburg nie jest piękny, ale bogaty; handlowy, rozrywkowy, rozdarty przez kanały i dzielnice portowe. Przy różnicach poziomu – zdolny nauczyć łodzian, jak budować markę miasta kultury.  Pisze Rafał Syska
Laureatką tegorocznej Literackiej Nagrody im. Tuwima, wręczonej na finał festiwalu Puls Literatury, została Małgorzata Szejnert – reportażystka debiutująca w 1972 r., współtwórczyni działu reportażu w „Gazecie Wyborczej” (w 2018 r. otrzymała nagrodę publiczności).
Ukazała się nowa płyta łódzkiego zespołu jazzowego Tubis Trio - „So Us” (premiera 6 grudnia). Zarejestrowany w studiu Akademii Muzycznej w Łodzi materiał to czwarty album wydany przez trio w ciągu trzech lat po: „The Truth” (2017), „Flashback” (2018) i „Sygnowano Bajgelman: Impresje” (2019).
Z czego wynika napięcie w obcowaniu z treściami wysokimi i niskimi? Może w każdym z nas tkwi okaleczony saper, wysłany przodem na tereny poddane ostrym hierarchiom w kulturze, odstraszające profanów, zarządzane przez kapłanów, którzy kultywują czcigodne ryty. Saper, który stał się ofiarą niesmaku, jaki wywołał. Pisze Tomasz Majewski. 
RELACJA Z DYSKUSJI. Przestrzenie dla kultury i kultura w przestrzeni publicznej – wokół tych tematów skupiliśmy artystów, animatorów, badaczy kultury, architektów, ludzi zainteresowanych miejskimi przestrzeniami podczas dyskusji „Więcej miejsca!” w Przystanku Architektura. Pokazała ona, jak wiele łódzkie środowisko ma jeszcze do zrobienia.Dyskusja połączona była z premierą "Kalejdoskopu" nr 10/19 i powiązana z jego tematem.
TEMAT NUMERU. - Snobizm uczestnictwa w grupie ludzi posługujących się tym samym wysublimowanym kodem wymaga tego, o co coraz trudniej – spokoju i skupienia. Zamiast niego pojawia się emocja przyjemnościowa, kolekcjonowanie wrażeń. Słuchacze klasyfikują i oceniają doznania, a zaczynają od wyglądu i akustyki sali.Z Tomaszem Bębnem, dyrektorem naczelnym Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, rozmawia Łukasz Kaczyński
TEMAT NUMERU – W chwilach ostatecznych widzi się podobno cały pociąg załadowany niewiele znaczącymi artefaktami, wiele wagonów tanich doznań. Zdaje się, że ludzie unikający sztuki widzą pusty transport – mówi Tomasz Bocheński, krytyk literacki, literaturoznawca, wykładowca Uniwersytetu Łódzkiego – kierownik Katedry Literatury Polskiej XX i XXI wieku. Rozmawia Piotr Grobliński.
RECENZJA. Jest strasznowato*. W wylęgarni zła i brzydoty panuje ciemność, mucha bzyczy irytująco nad tym zgniłym pomiotem, a smuga światła latarki wydobywa z mroku potwory…