
PODSUMOWANIE. Na początku roku 2022 wydawało się, że najbliższe 12 miesięcy w kulturze upłynie pod znakiem popandemicznej odwilży. Niestety, 24 lutego za wschodnią granicą wybuchła wojna i po raz kolejny okazało się, jak duży wpływ na sztukę ma polityka. Pisze Magdalena Sasin.

Rada Miejska w Łodzi przegłosowała uchwałę, zgodnie z którą rok 2023 będzie nosił imię Pawła Kleckiego – kompozytora i jednego z najwybitniejszych dyrygentów XX wieku urodzonego w Łodzi. Wniosek z inicjatywą w tej sprawie złożyło Muzeum Miasta Łodzi, a pomysł wsparła Akademia Muzyczna w Łodzi.

O tym, że na trąbce można zagrać marsza strażackiego i krakowski hejnał, wie każdy. Koncert „Trąbkomania” udowodnił, że da się też zagrać fragmenty Mszy Mozarta, operowe arie, przeboje zespołu Queen… i o wiele więcej. Pisze Magdalena Sasin.

Ukazała się debiutancka płyta łódzkiego projektu Martyrmachine. Muzyka jest brudna, przesiąknięta postindustrialnym łódzkim krajobrazem, a jednocześnie wzniosła, miejscami monumentalna, brzmiąca dźwiękami uderzeń w stalowe pręty i rury.

Galą na łódzkiej ASP zakończyła się 5. edycja PL Music Video Awards – festiwalu polskich teledysków. Grand Prix zdobył teledysk w reżyserii Macieja Aleksandra Bieruta: BOKKA – "Walk On a Wire".

WYWIAD. - Znalazłem kiedyś płytę Chopina i od razu zakochałem się w tej muzyce. Moi rodzice wspominają, że jako kilkuletni chłopiec kazałem sobie odtwarzać te utwory do snu – mówi skrzypek Wojciech Niedziółka, który w październiku był uczestnikiem 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jednocześnie zaczął studia na Akademii Muzycznej w Łodzi.

W Teatrze Muzycznym w Łodzi zapowiada się intensywny koniec roku. Będzie wiele okazji do spotkań z publicznością. Komu nie uda się dotrzeć do teatru, może posłuchać w domu - w grudniu powraca Radio Lutnia.

Od jakiegoś czasu powstaje animowana ekranizacja powieści Władysława Reymonta „Chłopi”, realizowana na wzór „Mojego Vincenta” z 2017 roku. Nad oprawą muzyczną dzieła pracuje Łukasz „L.U.C.” Rostkowski, który zamierza wykorzystać różnorodne interpretacje słowiańskiego folku.

Rok Polskiego Romantyzmu zachęca do ponownego odczytania poezji Adama Mickiewicza. Od wydania „Ballad i romansów”, które symbolicznie wyznaczają początek tej epoki w Polsce, minęło równo dwieście lat. Czy ballady nadal wciągają w swoją pełną fantazji narrację, a romanse urzekają świeżością uczuć? A może potrzebujemy jakiejś pomocy, by te uczucia i wrażenia w sobie odnaleźć?

Podczas gali Festiwalu Soundedit Barry Adamson odebrał statuetkę Człowieka ze Złotym Uchem dla najlepszych producentów muzycznych na świecie. Tuż przed tym laureat wystąpił na scenie Klubu Wytwórnia i odśpiewał kilka swoich piosenek do muzyki z playbacku. Nagrody otrzymali też Piotr Madziar i Leszek Kamiński - zasłużeni producenci, „ojcowie” m.in. wielu legendarnych albumów polskiego rocka lat 80. i 90. Nick Mason, perkusista Pink Floyd, swojego Człowieka ze Złotym Uchem dostał podczas koncertu w Łodzi w maju. Teraz mogliśmy zobaczyć ten moment uwidczniony na filmie.