Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
W sobotę 9 XII 2023 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi zakończył się 3. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz. Zwyciężczynią konkursu została 18-letnia Marie Helling z Niemiec, drugą nagrodę zdobył Jakub Staszel z Polski, trzecią – Koreanka Jelin Lee.
RECENZJA. Powiedzieć, że tematyka „Raju utraconego” Miltona jest uniwersalna, to nie powiedzieć nic. Za pomocą tego dwuwyrazowego tytułu można nie tylko streścić fragment Starego Testamentu, ale także snuć refleksję o wojnach, konfliktach, klęskach żywiołowych i innych nieszczęściach prześladujących od wieków ludzi, którzy utracili raj. Przed twórcami inscenizacji opery Krzysztofa Pendereckiego inspirowanej poematem angielskiego poety stanęło więc zadanie jednocześnie fascynujące i niezwykle trudne. Pisze Magdalena Sasin.
Michał Urbaniak, Hania Rani oraz Irena Hussar 12 listopada odebrali statuetki podczas gali wręczenia nagrody Człowieka ze Złotym Uchem 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit.
RECENZJA. Czy można odnaleźć jedność w różnorodności? Na to pytanie twierdząco odpowiadają artyści Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej w Łodzi na czele z dyrygentem Dawidem Berem. Ukazała się pierwsza w historii zespołu płyta – „Contemporary Choral Music from Lodz”. Pisze Maria Stefańska.
od 18 MAJA 2024

Drakula w Muzycznym

Samotność, nieśmiertelność, sny o potędze i odwieczna walka dobra ze złem – Teatr Muzyczny w Łodzi przygotowuje autorską wersję „Drakuli” z muzyką Jakuba Lubowicza, w reżyserii Jakuba Szydłowskiego. Właśnie ogłosił obsadę wybraną w dwuetapowym castingu. W tytułowej roli wampira-arystokraty zobaczymy Pawła Erdmana i Janusza Krucińskiego.
Maciej Staniecki, łódzki eksperymentujący gitarzysta, oraz Wojciech Jachna, trębacz improwizator, zapowiedzieli wydanie kolejnej (po „Two Souls”, 2020) wspólnej płyty zatytułowanej „Complementary Colors”. Krążek ukaże się 15 listopada w oficynie Requiem Records.
RECENZJA. Kultura Podhala to niewytłumaczalny fenomen: odległa od kultury pozostałych regionów Polski, urosła do rangi symbolu. Jej inspirujące działanie nie słabnie, co potwierdził Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich w Teatrze Wielkim w Łodzi. Była to pierwsza premiera zespołu baletowego pod nowym kierownictwem Anny Nowak, która objęła stanowisko z początkiem obecnego sezonu. Pisze Magdalena Sasin.
Podobno wielka muzyka zaczyna się od małych scen – tak przynajmniej głosi slogan promujący Great September, showcase’owy festiwal, którego główną ideą jest kreowanie karier poprzez prezentowanie młodych, nieznanych wykonawców na wielu koncertach w małych klubach. Jak dalekie od prawdy jest dziś to hasło, przekonałem się, uczestnicząc w drugiej edycji Great September w Łodzi.
– Jeśli ktoś mnie zapyta o rap symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej, powiem: definitywnie nie – tak Paweł Przytocki, dyrektor artystyczny filharmonii podsumował ambicje repertuarowe instytucji podczas konferencji prasowej zorganizowanej u progu nowego sezonu.
RECENZJA. Odziedziczyć można dom z ogrodem albo rodzinną firmę. Niestety, odziedziczyć można też traumę. O tanecznym spektaklu „Dziedziczenie” Leszka Możdżera i Elżbiety Chowaniec na scenie Akademii Muzycznej w Łodzi pisze Magdalena Sasin.