Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Po świętach w Teatrze Muzycznym w Łodzi rozpocząć się miała czwarta odsłona Festiwalu OFF-Północna. – Z żalem podjęliśmy decyzję o jej przełożeniu na przyszły rok – mówi Grażyna Posmykiewicz, dyrektor Teatru Muzycznego w Łodzi. Co w zamian w czasie kwarantanny? M.in. dwa spektakle trójmiejskiej fundacji Pomysłodalnia, powrót do archiwalnych spektakli i rozmowy z artystami. Początek 17 kwietnia.
RECENZJA. Wywodzący się ze wsi Moszczenica pod Piotrkowem Trybunalskim zespół Oreada wydał w marcu debiutancką płytę „Mówili mi ludzie”. Wiejskie korzenie są tu o tyle istotne, że dla muzyków Oready stanowią legitymację do powoływania się na tradycje muzyki folk czy głębiej – kultury ludowej. Mówią o swojej twórczości: „folkoff”, jakby szukali alibi, bo to, co grają, z muzyką tradycyjną niewiele ma wspólnego. W warstwie dźwięków to stylistyka bliska piosence turystycznej, studenckiej inspirowanej fascynacją mieszczuchów naturą, wędrówką, przygodą i górami. A Oreada przecież jest ze wsi.
TEMAT NUMERU. Artur Zagajewski konsekwentnie rozluźnia gatunkowe ramy muzyki. Kiedyś czerpał z trashmetalu, teraz przepisał na hip-hop powieść Doroty Masłowskiej. Jak mówi, licealna młodzież „kupuje” taką muzykę współczesną. Z kompozytorem rozmawia Magdalena Sasin. 
TEMAT NUMERU. Kiedy zaczyna się muzyka? Czy zależy to od kompozytora lub wykonawcy – bo to oni organizują w czasie struktury dźwiękowe składające się z fal akustycznych o dobranych częstotliwościach i amplitudach oraz z ciszy pomiędzy nimi. Pisze Bogdan Sobieszek. 
OPERA. Jest bardziej znany na Zachodzie niż w Polsce – trudno się dziwić, występuje przecież regularnie na największych scenach operowych świata, a w rodzinnym kraju gości jedynie od czasu do czasu. Własną pracą, konsekwencją, przemyślanymi decyzjami artystycznymi i... niezwykłą cierpliwością wspiął się na operowy parnas. Pisze Marcin Majchrowski*.
Filharmonia Łódzka zmuszona była odwołać koncerty, warsztaty i wszystkie inne wydarzenia. Warto jednak nadal słuchać muzyki i czerpać ukojenie z kontaktu z nią. Instytucja zaprasza więc na swój Facebook i kanał YouTube, gdzie sukcesywnie zamieszcza fragmenty koncertów i relacje z najciekawszych wydarzeń w gmachu przy ul. Narutowicza.
"Fryderyka w kategorii Album Roku - Muzyka Koncertująca otrzymuje album Emil Młynarski - Violin Concertos. Piotr Pławner i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej!"- usłyszeliśmy wczoraj wieczorem podczas Gali Muzyki Poważnej.
RECENZJA. Po 11 latach przerwy kultowi Normalsi wypuścili czwarty album studyjny! Najpierw kwintet, potem kwartet, a dziś tercet, okrzyknięty polską odpowiedzią na Nirvanę, nagrał porządną oldskulową płytę. Ale nie da się zamknąć ich tylko w grunge’u. Pisze Rafał Gawin 
PODSUMOWANIE. Pożegnanie z bajką, kradzieże instrumentów, rozstania z liderami, ale przede wszystkim: coraz ciekawsze nisze. Rok 2019 w muzyce podsumowuje Rafał Gawin.
RECENZJA. To się nazywa tempo – Maciej Tubis w ciągu ostatnich trzech lat wydał ze swoim trio cztery płyty (dodać do tego należy piątą – „Lunatyk” ¬– nagraną w duecie z Radosławem Bolewskim, podobno kolejna jest w przygotowaniu). W grudniu ukazał się trzeci w dyskografii Tubis Trio album „So Us”.
  • Uwaga! Z powodu zagrożenia koronawirusem wydarzenia mogą być odwoływane. Proszę potwierdzać informacje u organizatorów.