Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
8 V 2024 roku poznaliśmy laureatów VII Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy w Łodzi. Podczas finałowego koncertu w pałacu łódzkiej Akademii Muzycznej, wręczono nagrody, a zdobywcy najwyższych laurów mieli okazję jeszcze raz zaprezentować się publiczności. Byli to: Aseman Esmaeilzadeh z Iranu (I nagroda w kategorii oboju) oraz Tianyou Li z Chin (II nagroda w kategorii fagotu).
Pierwszą nagrodę w konkursie Polskiego Radia Fonogram Źródeł za rok 2023 przyznano ex aequo za płyty „Wolniej. Kapela Jana Szymańskiego”, wydaną przez Łódzki Dom Kultury oraz „Kapela Romana Wojciechowskiego”, wydaną przez Fundację Muzyka Zakorzeniona (wspólnie z Łódzkim Domem Kultury).
Miejski Dom Kultury w Rawie Mazowieckiej ogłasza XXI Rawski Mityng Wokalny. Termin zgłaszania się do konkursu upływa 26 kwietnia. Organizatorzy czekają na zgłoszenia z całej Polski.
– Muzyka barokowa jest popem tamtych czasów – twierdzi słynny kontratenor Jakub Józef Orliński. Skoro tak, on sam jest jak największa rockowa gwiazda naszych czasów. Koncert w Łodzi tylko to potwierdził.
Koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego i II Symfonia c-moll „Elegijna” Zygmunta Noskowskiego znalazły się na nowej płycie nagranej przez Filharmonię Łódzką. Partię solową Koncertu wykonuje Wojciech Niedziółka, student Akademii Muzycznej w Łodzi, najlepszy Polak podczas Konkursu im. Wieniawskiego w 2022 r. w Poznaniu. Wydany przez DUX krążek trafi na rynek 15 II, by symbolicznie uczcić 109. urodziny Filharmonii Łódzkiej (w 1915 r. odbył się pierwszy koncert Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej, uznawanej za protoplastę filharmonii).
W Kamienicy Hilarego Majewskiego 27 I o godz. 18 odbędzie się spektakl etiud ruchowych do muzyki Zygmunta Krauze, opracowanych przez dr Magdalenę Owczarek, artystkę i edukatorkę związaną z Akademią Muzyczną w Łodzi.
Jeśli tylko słuchasz – nie zrozumiesz. Bo muzyka tradycyjna do prostych nie należy. Jeśli jednak zobaczysz, chwycisz wyciągniętą dłoń partnera i postawisz na parkiecie pierwsze kroki oberka, ta muzyka prawdopodobnie stanie się już częścią twojego życia. I choć po skończonych tańcach wracasz do codzienności, dźwięki zostają w twoich myślach. Nie przestajesz się zastanawiać, na czym polega fenomen tańca, który cię porwał i przeniósł w inną rzeczywistość.
RECENZJA. Powiedzieć, że tematyka „Raju utraconego” Miltona jest uniwersalna, to nie powiedzieć nic. Za pomocą tego dwuwyrazowego tytułu można nie tylko streścić fragment Starego Testamentu, ale także snuć refleksję o wojnach, konfliktach, klęskach żywiołowych i innych nieszczęściach prześladujących od wieków ludzi, którzy utracili raj. Przed twórcami inscenizacji opery Krzysztofa Pendereckiego inspirowanej poematem angielskiego poety stanęło więc zadanie jednocześnie fascynujące i niezwykle trudne. Pisze Magdalena Sasin.
Michał Urbaniak, Hania Rani oraz Irena Hussar 12 listopada odebrali statuetki podczas gali wręczenia nagrody Człowieka ze Złotym Uchem 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit.
Maciej Staniecki, łódzki eksperymentujący gitarzysta, oraz Wojciech Jachna, trębacz improwizator, zapowiedzieli wydanie kolejnej (po „Two Souls”, 2020) wspólnej płyty zatytułowanej „Complementary Colors”. Krążek ukaże się 15 listopada w oficynie Requiem Records.