Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Anturaż wnętrz potężnej huty jest niesamowity; człowiek – nawet ten w żołnierskim rynsztunku – zdaje się w nim bezbronną, wątłą istotą. Dobrze uchwycił to na zdjęciach z Azowstalu Dmytro Kozacki. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
10 WRZEŚNIA 2022 - 30 KWIETNIA 2024

„W kratkę” – wystawa w willi

Od 10 IX (otwarcie o godz. 12) w dawnej willi letniskowej Szai Światłowskiego, obecnie znajdującej się na terenie Łódzkiego Parku Kultury Miejskiej przy Centralnym Muzeum Włókiennictwa będzie można oglądać ekspozycję „W kratkę”. Znajdą się na niej prace artystek i artystów oraz projektantek i projektantów inspirowane kraciastą chustą.
RECENZJA. Młodzi designerzy często wyrażają w swoich projektach wrażliwość społeczną – empatię wobec osób niepełnosprawnych, chorych, skrzywdzonych. Wykorzystując swoje umiejętności, próbują im ulżyć. Albo wspomóc pozytywne doznania ludzi zdrowych. Tak postrzegają współczesną rolę projektowania użytkowego. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. „Hipnagogi” Zbigniewa Olszyny to przedstawienia z pogranicza jawy i snu, gdzie fantasmagoryczne przestrzenie wypełnione są formami, które wymykają się jednoznacznemu określeniu. W surrealistycznych kompozycjach artysta bada kontrasty, wzajemne ścieranie się materii i natury poszczególnych elementów obrazu. Pisze Maria Mażewska.
Klaudia Pieniak jest jedną z dwóch laureatek nagrody „Kalejdoskopu” w XXXIX Konkursie im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów ASP w Łodzi. W jej cyklu czarno-białych fotografii „Mistyfikacje” urzekła nas ich dojrzałość, świadomość formy – roli kompozycji czy światła – oraz metaforyczność. Do tego artystka znalazła sposób na atrakcyjne zaprezentowanie prac: umieściła je w czarnych ramkach tworzących małe gablotki i podświetliła.
Muzeum Sztuki otrzyma milion złotych dofinansowania zadania „Rozwój Kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi – edycja XI” w ramach programu „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
RECENZJA. Charakterystyczne dla artysty operowanie na płótnie wieloma technikami graficznymi i malarskimi sprawia, że przedstawienia zdają się żyć własnym życiem i ulegać nieustannym przemianom. Nakładające się na siebie warstwy linii, barw i faktur przywodzą na myśl struktury materii organicznej, tym samym pozwalając wpisać sztukę Piotra Pasiewicza w nurt abstrakcji biomorficznej. Pisze Maria Mażewska.
2 LIPCA 2022 - 21 SIERPNIA 2022

Fotonbit Omuleckiego

Galeria Ogrodowa8 zaprasza na wystawę „Fotonbit” prezentującą prace Igora Omuleckiego, artysty wizualnego i wykładowcy.
RECENZJA. Dowiadujemy się, że obrazy solarne Modzelewskiego, tworzone od 1946 roku, poprzedziły „powidoki” Władysława Strzemińskiego – obu współpracujących ze sobą twórców zainspirowały zjawiska optyczne powstające w oku pod wpływem światła słonecznego, ale to Modzelewski pierwszy odwzorował je na płótnie. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. To dobry kierunek. Tak powinniśmy myśleć, tak odczuwać. Z miłości do świata – ludzi, zwierząt, roślin, krajobrazów – nie może wyniknąć nic złego. A budowanie wspólnot i empatia są koniecznością w obliczu trwającej czy nadchodzącej katastrofy – bez tego żadna jednostka nie przetrwa. Jako ludzie musimy współpracować, musimy szanować siebie nawzajem i wszelkie inne stworzenie. Razem tworzymy przecież jeden ekosystem, a bez zwierząt i roślin ludzkość nigdy by się nie rozwinęła. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.