RECENZJA. Jedna z żydowskich koncepcji sztuki zakłada, że twórczość artystyczna to ukazywanie „rysy na szkle”. Weekend otwarcia XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Teatrze Powszechnym można czytać w ten właśnie sposób. Zaprezentowane spektakle sprawiały niemal fizyczny ból, jednocześnie pozostając na najwyższym poziomie artystycznym. Pisze Paulina Ilska.
9 MARCA 2024 - 19 KWIETNIA 2024
Łódź stolicą teatru - XXX Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Spektakle z dwóch teatrów narodowych, międzynarodowe koprodukcje, najnowszy spektakl Krzysztofa Warlikowskiego, wybitni twórcy teatralni z Polski i Europy, elektryzujące nazwiska mistrzów sztuki aktorskiej. W Łodzi 9 III rozpocznie się 30. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych – pierwszego festiwalu teatralnego powołanego do życia w wolnej Polsce.
22 MARCA 2024 - 27 MARCA 2024
Tydzień Teatru w Powszechnym
W Teatrze Powszechnym w Łodzi Międzynarodowy Dzień Teatru potrwa… tydzień. Od 22 do 27 III w repertuarze 12 przedstawień na dwóch scenach - francuska komedia „Replay”, trzy spektakle z pomocą domową Nadią oraz komedia Juliusza Machulskiego. Bilety będzie można kupić w specjalnych, niższych cenach.
23 LUTEGO 2024
/
1 MARCA 2024
Kasta la vista
Teatr im. Jaracza zaprasza 24 II na premierę farsy Sébastiena Thiéry’ego „Kasta la vista” (pokaz przedpremierowy 23 II).
od 8 MARCA 2024
"Śmieszy cię to?"
Teatr Nowy zaplanował na 8 III prapremierę spektaklu „Śmieszy cię to?". To nawiązujący do klasyki gatunku – brytyjskiej farsy opartej o serię nieporozumień – portret rodzinny Jonesów.
RECENZJA. Co się śni studentom Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej? Czego się boją? Jak próbują zaklinać rzeczywistość, używając do tego sztuki? Paradoksalnie, poprzez wzięcie na warsztat tematu „Najgorszego, co może się wydarzyć” i próbę oswojenia go, tworzą całkiem optymistyczny, jak na dzisiejsze czasy, obraz świata. Pisze Paulina Ilska.
RECENZJA. Gdybyśmy się nie kłócili, nie mielibyśmy wspólnych zainteresowań – mówi w pewnym momencie bohater „Korepetycji z miłości”. Czy w takiej sytuacji da się uratować związek? Czy (okazywania) miłości można się nauczyć? Komedię francuskiej dramatopisarki Flavii Coste wyreżyserował w Teatrze Powszechnym Sławomir Narloch. Pisze Piotr Grobliński.
RECENZJA. Jak wystawić dramat romantyczny, by zadziałał na widownię elektryzująco? Sposobów może być wiele. W przypadku „Horsztyńskiego”, zaprezentowanego w Teatrze im. Jaracza, iskry wykrzesać się nie udało. Pisze Paulina Ilska.
9 LUTEGO 2024 - 14 KWIETNIA 2024
"Traviata"
„Traviata” Giuseppe Verdiego z librettem Francesca Piave wg powieści Aleksandra Dumasa „Dama kameliowa” podczas swej prapremiery w weneckim teatrze La Fenice w 1853 roku nie była najlepiej przyjęta. Mieszczańska publiczność nie potrafiła zaakceptować tego, że akcja opery toczy się współcześnie, a główna bohaterka jest kurtyzaną!
Czy „Dziady” Adama Mickiewicza to dramat wciąż mogący obsługiwać nasze polskie traumy? Przez wiele lat uważano je za utwór wyjątkowo niesceniczny, przeznaczony głównie do czytania. Prapremiera „Dziadów” odbyła się w krakowskim Teatrze Miejskim (dziś Teatr im. J. Słowackiego) 31 października 1901 roku w inscenizacji oraz ze scenografią Stanisława Wyspiańskiego. W historii współczesnego teatru dramat ten inscenizowali m.in.: Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Grotowski, Kazimierz Dejmek, Konrad Swinarski, Maciej Prus czy Jerzy Grzegorzewski. Pisze Michał Rzepka.