Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Intryga opery „Lo speziale” rozgrywa się pomiędzy zaledwie czterema osobami: młodą i pełną wdzięku Grillettą oraz jej trzema zalotnikami, spośród których jednemu jest skłonna oddać swoją rękę. Obsada w sam raz na pandemiczne czasy! Autorem tego sympatycznego dziełka jest Joseph Haydn, pierwszy z trzech klasyków wiedeńskich. Pisze Magdalena Sasin.
RECENZJA. Są takie spektakle nawiązujące do klasyki dramatu, które jej nie „uwspółcześniają”. Po prostu reżyser przeczytał dramat i wywiódł z niego to, co najważniejsze, a rdzeń tekstu okazuje się żywy i aktualny, buduje na wskroś współczesne przedstawienie. Takim spektaklem jest „Mewa” w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, pierwszy w tym sezonie dyplom aktorski pokazywany w Teatrze Studyjnym w Łodzi. Pisze Paulina Ilska.
TEATR. Komisja powołana do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi, nie wyłoniła kandydata na to stanowisko - taką informację przekazał mediom 17 września kancelaria marszałka województwa łódzkiego. Konkurs nie został rozstrzygnięty, bo "żaden z sześciu kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów członków komisji".
„Szklane menażerie” - to interdyscyplinarny projekt artystyczno-edukacyjny dla młodzieży, ich rodziców, bliskich, nauczycieli, realizowany od września do grudnia 2020, przez Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych w Łodzi. W ramach projektu powstanie m.in.: spektakl w reżyserii Marcina Brzozowskiego i gry edukacyjne RPG.
PODSUMOWANIE / FESTIWAL. Myśl przewodnia Międzynarodowego Festiwalu Retroperspektywy 2020 to „Ciało/Pamięć/Historia”. Widza konfrontowano z pytaniami o sens i istotę duchowego dziedzictwa, o zmiany sposobu widzenia rzeczywistości i przeżywania spowodowane pandemią. Pytania o przyszłość technologii to trzecia z kluczowych poruszanych kwestii. Pisze Paulina Ilska.
RECENZJA. Spektakl powstały w okresie mozolnego wychodzenia z pandemii musi nosić piętno tego trudnego czasu. Nie inaczej jest z przedstawieniem „Inferno”, przygotowanym przez Teatr Logos. O spektaklu Ewy Wycichowskiej pisze Magdalena Sasin.
PODKASTY. Zapraszamy do premierowego wysłuchania efektów czwartej, specjalnej sesji nagraniowej naszych podkastów - aktorskich interpretacji wybranych tekstów naszych najlepszych felietonistów. Jako drugi - Dominik Mironiuk, dyplomant Szkoły Filmowej w Łodzi na Wydziale Aktorskim. Dominik Mironiuk czyta felietony Łukasza Maciejewskiego "Garbata" (z "Kalejdoskopu" 05/20) i Krzysztofa Golca-Piotrowskiego "Nic dwa razy się nie zdarza?" (z "Kalejdoskopu" 06/20). Realizacja dźwiękowa: Marek Sirecki (Studio MarAtlon).
TEATR / RECENZJA. Niezależnie od sekwencji ruchów, jakie przewidział dla aktorów reżyser, wybieramy coś z tego, co dostrzegamy i formujemy to w treść. Ale wybierając coś, coś innego bezpowrotnie tracimy. Im więcej widzimy, tym bardziej rośnie sfera tego, co nam umyka. O instalacji performatywnej „Schulz: Skrawki” Konrada Dworakowskiego i Teatru Chorea pisze Łukasz Kaczyński.
PODKASTY. Zapraszamy do premierowego wysłuchania efektów czwartej, specjalnej sesji nagraniowej naszych podkastów - aktorskich interpretacji wybranych tekstów naszych najlepszych felietonistów. Jako pierwszy - Marek Nędza, aktor Teatru im. Jaracza w Łodzi.
Sześciu performerów, wśród nich widzowie. Całość osnuta wokół opowiadań Brunona Schulza. W Fabryce Sztuki trwają ostatnie przygotowania do premiery instalacji performatywnej Konrada Dworakowskiego w Teatrze Chorea. Pokaz będzie jednym z głównych wydarzeń pierwszego dnia (w piątek, 21 sierpnia) Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy.