Film | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
PUBLICYSTYKA. Widzowie nie wrócili do kin, które rząd pozwolił otworzyć 6 czerwca. Są przestraszeni. Nie chcą oglądać filmów w maseczkach. Nie mają czego oglądać, bo opóźniły się premiery. Ludzie wybrali ogródki restauracyjne albo po prostu wyjechali na wakacje. Według szacunków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w czerwcu polskie kina odwiedziło 92 tys. widzów. Rok wcześniej było ich 2,75 mln. Pisze Bogdan Sobieszek.
FELIETON. Urosła nam w ostatnich dekadach kolejna grupa wykluczonych. Nie są to ci, o których strapiona lewica najpierw zdążyła zapomnieć, a potem sobie przypomnieć, czyli dzieci z podwórek i seniorzy. Dla nich pęcznieją od frazesów liczne programy integrujące – zwykle jałowe, ale poddane kosztownym diagnozom zatroskanych socjolożek. Pisze Rafał Syska.
WARSZTATOWNIA. Usłyszałem kiedyś w radiu rozmowę z reżyserem, który powiedział, że robienie filmów to przygoda. Przygoda? To bardzo niepoważny powód. Bycie reżyserem to przede wszystkim problem wartości – mówi Andrzej Różycki, autor filmów o sztuce ludowej, wybitny fotograf, związany przed laty z grupami awangardowymi Zero 61 i Warsztat Formy Filmowej. Na wizytówce podpisuje się: „fotozof". Pisze Bogdan Sobieszek.
FELIETON. W czerwcowym wydaniu jednego z miesięczników felieton Jerzego Pilcha – mistrza tej formy. Pewnie ostatni jego tekst. Pisze o życiu, tworzeniu w czasie pandemii, o szpitalach, lekarzach. Czyli o sobie. Pisze Łukasz Maciejewski.
SERIAL. „W głębi lasu” to drugi polski serial na Netfliksie. Poleca go sam Harlan Coben, pisarz popularny, ale też autor książki, na podstawie której powstał scenariusz serialu. Sposób realizacji „W głębi lasu” pokazuje, ile nauczyli się polscy twórcy seriali od czasu emisji pierwszego odcinka „Klanu”. Jest dobrze, choć mogłoby być jeszcze lepiej. Pisze Paulina Ilska
Trwa rekrutacja projektów do ANIMARKT Pitching 2020 - konkursu, który odbędzie się podczas jedynego na świecie wydarzenia skierowanego do branży animacji poklatkowej ANIMARKT Stop Motion Forum na początku października w Łodzi. 15 finalistów powalczy m.in. o 100 tysięcy złotych wkładu rzeczowego na produkcję dwóch projektów, profesjonalne oprogramowanie lub 2-tygodniową rezydencję artystyczną w Argentynie. Zgłoszenia przyjmowane są do 3 sierpnia.
SERIAL. Serial „13 powodów” był krytykowany za scenariuszowe mielizny. Tak naprawdę te zarzuty są uzasadnione dopiero w odniesieniu do 4. sezonu. Jest skonstruowany w taki sposób, jakby twórcy testowali różne opcje kontynuacji wyeksploatowanej już historii i nie zdecydowali się na żaden z podjętych tropów.
FELIETON. Natknąłem się na informację, że TVP Kultura i „Tygodnik Kulturalny” świętują 15-lecie. Kawałek życia, również mojego. Chociaż początkowo był kłopot z dostępnością kanału, mam wrażenie, że zwłaszcza w tym pionierskim okresie, po prostu lewitowaliśmy z naszym entuzjazmem. Chciało się chcieć. Pisze Łukasz Maciejewski.
FELIETON. Wszystko pomieszało się w pewnym szacownym domu, jak napisał przed laty geniusz literatury Lew Tołstoj. Zapanował nieład, czemu winna okazała się jak zwykle natura ludzka, tak niestała i jednocześnie pragnąca ładu, porządku a przede wszystkim wierności… Pisze Mieczysław Kuźmicki.
FELIETON. Dość negatywnego sentymentu i rozpamiętywania ruin, edukacji z pożółkłych zeszytów, środowiskowych kwasów i paździerzowych festiwali. Film i cyfrowa audiowizualność to motor rozwoju. W atmosferze typowego dla Łodzi optymizmu, kreatywności i braku kompleksów rozpoczęła się praca zespołu przygotowującego Strategię Łodzi – Miasta Filmu. Pod sztandarem UNESCO, z inicjatywy NCKF-u i Łódź Film Commission, zainaugurowano cykl debat. Pisze Rafał Syska.
  • Uwaga! Z powodu zagrożenia koronawirusem wydarzenia mogą być odwoływane. Proszę potwierdzać informacje u organizatorów.