Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Publikujemy jeden z referatów wygłoszonych na sesji z okazji 125-lecia Teatru im. Stefana Jaracza. O poetyckości teatru Mariusza Grzegorzka pisze Piotr Grobliński.
W trzeci weekend października Łódzkie Spotkania Teatralne gościły w Opocznie i Wieluniu.
Z okazji 125-lecia Teatru im. Stefana Jaracza, czyli pierwszej stałej polskiej sceny w Łodzi wydana została ciekawa publikacja. Dzięki benedyktyńskiej pracy Ewy Drozdowskiej i Joanny Siudzińskiej udało się stworzyć bogato ilustrowany spis wszystkich powojennych premier sceny przy ulicy Jaracza.
W Teatrze Powszechnym trwają warsztaty dramaturgiczne Fabryka Komedii, zorganizowane w ramach ogólnopolskiego konkursu na napisanie współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie”.
13 października zakończył się tegoroczny Łódzki Przegląd Teatrów Amatorskich "Łópta". Po obejrzeniu 13 spektakli jury przyznało trzy równorzędne nagrody: Teatrowi California za zespołową kreacje w spektaklu Iluzje, grupie art-GROT za autorską, bezkompromisową wypowiedź Fade out, a także Stowarzyszeniu Teatralnemu Chorea i Teatrowi Tańca Pro za spektakl Brzydal.
Teatr Powszechny włączył się w Rok Tuwima znakomitym spektaklem muzycznym. Tu-wim w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego i Jarosława Stańka zaczyna się dość niemrawo, ale z każdym numerem jest lepiej. Wśród kilkunastu piosenek są prawdziwe perełki, jest zabawa słowem i dźwiękiem. Z wdziękiem.
Duży sukces Teatru Powszechnego - Podróż zimowa Elfriede Jelinek w reżyserii Mai Kleczewskiej zdobyła nagrodę główną XII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
Kolejna odsłona tegorocznych Łódzkich Spotkań Teatralnych miała miejsce 28 i 29 września w Centrum Teatru, Muzyki i Tańca w Kutnie. Gościem niedzielnych Spotkań był Adam Walny - twórca i założyciel Walny-Teatru, lalkarz, reżyser, aktor.
III  odsłona Łódzkich Spotkań Teatralnych już za nami. 21 i 22 września ŁST 2013 – Teatralny Festiwal Festiwali zagościł w Sieradzu.
Wszystkie słynne farsy są do siebie podobne. Pięcioro drzwi i dwie lub trzy kochanki, które trzeba za tymi drzwiami ukrywać. Boeing, Boeing Marca Camolettiego można by uznać za wariację na motywach farsowego przeboju Mayday, gdyby nie fakt, że sztuka o sprytnym playboyu i jego trzech stewardesach została napisana 20 lat wcześniej.