Film | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Premiera filmu dokumentalnego „Stanisław Fijałkowski − byt intencjonalny” w reżyserii Małgorzaty Potockiej. Po projekcji odbędzie się dyskusja z udziałem reżyserki − Małgorzaty Potockiej, prof. Jolanty Rudzkiej-Habisiak − rektora ASP w Łodzi, historyka sztuki Grzegorza Musiała oraz Jacka Michalaka, który w latach 2003−2017 prowadził Atlas Sztuki.
Wynalazek kinematografu sprzed blisko 130 lat miał zagrozić książce, upowszechnienie się telewizji po drugiej wojnie światowej uznano za zapowiedź upadku kina. Po pierwszych pokazach 3D w latach 50. XX wieku przewidywano, że rychło wszystkie filmy będą powstawać w tej technologii. Pojawienie się wideo w latach 80. miało doprowadzić do upadku kin. Wreszcie dekadę później nadeszły czasy Internetu i komputerów osobistych – ostatni technologiczny przełom.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Transatlantyk po raz czwarty odbędzie się w Łodzi w dniach 12-19 lipca. Organizatorzy ujawnili tytuły niektórych filmów, ale jeszcze nie wiemy, gdzie odbywać się będą projekcje.
W Łodzi trwają zdjęcia do 13-odcinkowego serialu historycznego TVP „Ludzie i bogowie” w reżyserii Bodo Koxa. Fabuła opowiadająca historię oddziału likwidacyjnego kontrwywiadu AK, zainspirowana została prawdziwymi akcjami, o których głośno było w okupowanej Warszawie.
„Zimna Wojna" w reżyserii Pawła Pawlikowskiego, wyprodukowana przez łódzkie studio Opus Film, zdobyła siedem nagród Polskiej Akademii Filmowej. Nagrodzono najlepszy film, reżyserię, zdjęcia (Łukasz Żal), montaż (Jarosław Kamiński), dźwięk (Maciej Pawłowski i Mirosław Makowski), scenariusz (Paweł Pawlikowski i Janusz Głowacki) i Joannę Kulig w kategorii najlepsza kobieca rola pierwszoplanowa.
RECENZJA. Jest pewna schizofrenia (a może hipokryzja) w filmach takich jak „Kurier” Władysława Pasikowskiego. Z jednej strony twórcy zastrzegają, że to po prostu sensacyjna opowieść szpiegowska, osnuta jedynie wokół losu Jana Nowaka-Jeziorańskiego, postaci historycznej. Z drugiej natomiast motorem napędowym fabuły czynią realia historyczne, zdarzenia rozgrywające się w dramatycznym momencie dziejów Polski.
Jan P. Matuszyński, reżyser filmu „Ostatnia rodzina”, oraz Michał Marczak, autor zdjęć do filmu „Wszystkie nieprzespane noce” zostali laureatami prestiżowego Konkursu im. Andrzeja Munka organizowanego przez Szkołę Filmową w Łodzi dla debiutujących reżyserów i autorów zdjęć filmowych.
RECENZJA. Powiedzenie, że do kin trafił właśnie film Adama Guzińskiego „Wspomnienie lata”, potraktować trzeba jako pewne nadużycie. Wyprodukowany w słynnym na świecie łódzkim studiu Opus Film, blisko trzy lata czekał na dystrybutora. W Łodzi jest grany w jednym kinie na jednym seansie w najmniejszej sali mieszczącej 18 widzów. Ma zatem spore szanse, by przejść niezauważony, a nie zasługuje na to.
Rozterka rodzi się, gdy zaczynają odchodzić ci, których znaliśmy, a nie byli jakimiś abstrakcyjnymi postaciami z mediów, z rozmów sąsiedzkich, rodzinnych, albo z czołówek filmowych.
Zbigniew Żmudzki został postanowieniem sądu kuratorem Fundacji Filmowej Se-ma-for. Żmudzki ma doprowadzić do powołania zarządu fundacji lub w razie potrzeby do jej zlikwidowania, ma również reprezentować fundację m.in. w postępowaniu komorniczym.