Festiwal Kamera Akcja oraz Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu łączą siły - powstała sieć współpracy o nazwie Łódzki Festiwal Filmowy. Jak zapewniają organizatorzy - nie zamierzają łączyć obydwu imprez. Inicjatywa oznacza kooperację programową i promocyjną. Choć festiwale odbędą się w jednym czasie: 14. edycja Kamery Akcji - od 12 do 15 października, natomiast 33. edycja Człowieka w Zagrożeniu od 16 do 22 października. Edycje online obu wydarzeń udostępnione zostaną razem między 16 a 19 października na platformie Think Film.
122 tysiące i 98 złotych – tyle wynosi dotacja z Instytutu Książki dla Dyskusyjnych Klubów Książki w województwie łódzkim. Otrzymała ją Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, a ministerialny grant przeznaczy na spotkania autorskie, zakup książek, organizację warsztatów i szkoleń dla moderatorów klubów.
Mamy do czynienia z nowym gatunkiem inteligentnych istot, których jesteśmy twórcami. Powinniśmy próbować się z nimi porozumieć. Stoimy bowiem przed problemem, co zrobić, żeby sztuczna inteligencja uznała za nieetyczne zniszczenie naszego „mrowiska”. Bo żaden praktyczny argument, by tego nie robiła, nie istnieje – mówi JACEK NAGŁOWSKI, twórca filmowy, współprowadzący Pracownię VR/AR w Laboratorium Narracji Wizualnych w Szkole Filmowej w Łodzi.
Analizą skutków i możliwych metod zapobiegania negatywnym rezultatom społecznym rozwoju i wdrażania systemów sztucznej inteligencji ma zająć się Grupa Robocza, którą zamierza powołać Jacek Nagłowski, reżyser filmowy, współprowadzący Pracownię VR/AR w Laboratorium Narracji Wizualnych działającym przy Szkole Filmowej w Łodzi. Reżyser jest ostatnio mocno zaangażowany w badanie relacji między człowiekiem i rozwijającą się w błyskawicznym tempie sztuczną inteligencją. W rozmowie opublikowanej na łamach kwietniowego „Kalejdoskopu” opowiadał o przygotowywanym przez siebie doświadczeniu VR pt.: „Conversations”.
Na wystawie „Van Gogh Multi-Sensory Exhibition” w hali przy ul. Krzemienieckiej 2 w Łodzi zagłębiamy się w skomplikowaną psychikę Vincenta van Gogha, odkrywając przy tym własne lęki i pragnienia. Pochłania nas rzeczywistość obrazów holenderskiego malarza. Pisze Klaudia Stępień-Kowalik.
27 marca 2023 - w Międzynarodowy Dzień Teatru - zakończyła się pierwsza edycja Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis, którego dyrektorem artystycznym był Andrzej Seweryn. Przez cztery dni na deskach Sceny Monopolis zaprezentowano osiem różnorodnych konkursowych spektakli.
NOWY NUMER. Sztuczna inteligencja stała się modną rozrywką. Niby korzystamy z niej od lat, ale dziś możemy z udoskonalanym coraz szybciej systemem rozmawiać, zadawać mu pytania z każdej dziedziny. Sztuczna inteligencja to narzędzie wytrenowane przez człowieka, maszyna, która się uczy, potrafi wykrywać prawidłowości w dostarczanych jej danych. Nie myśli samodzielnie, bo tak została zaprogramowana. Nadal jest niedoskonała, ale rozwija się błyskawicznie i wciąż przyspiesza. Nie od rzeczy jest więc pytanie, czy może być świadoma, a tym samym niezależna. Eksperci przewidują, że w 2042 roku sztuczna inteligencja osiągnie stan osobliwości – przekroczy ludzkie możliwości, przestaniemy ją rozumieć i wiedzieć, co się z nią dzieje, jakimi kategoriami myśli. Będzie potęgą…
Ponad sto naczyń grobowych – tzw. popielnic twarzowych oraz wykonane z brązu bransolety, szpile do spinania szat, kolczyki ozdobione bursztynowymi i szklanymi paciorkami, a także przedmioty wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jak gliniane przęśliki, które składano w grobach jako dary, można oglądać w Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi na wystawie „Między Słupią a Wierzycą, cmentarzyska z wczesnej epoki żelaza w badaniach Muzeum Archeologicznego w Gdańsku”.
RECENZJA. Włodzimierz Pawlak podnosi zwyczajność do rangi dzieła sztuki. Wystawa jego „Dzienników” w ms2 jeszcze uszlachetnia ową twórczość, a zatem i zwyczajność, prezentując ją niczym kosztowności w skarbcu. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.

