Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Słynna grupa artystyczna Łódź Kaliska pokazuje swoją „Maszynę drżącą” w galerii Andel’s Art w hotelu przy ul. Ogrodowej. 
Zaczęło się dwa lata temu. W Głownie – małym mieście o niedużych tradycjach artystycznych – pojawiła się grafika. Nie jedna oczywiście, ale zmasowana. I to w miejscu zwykle się ze sztuką nie kojarzącym – na czynnym dworcu kolejowym.
Z „Notatek z podziemia” – jak brzmi część tytułu wystawy w Muzeum Sztuki – ułożono cały poemat dotyczący kultury alternatywnej w Europie Wschodniej w latach 1968-1994. Niektóre prezentowane działania artystyczne pojedynczo robią wrażenie lekko zwariowanych, ale w sumie układają się w spójny, całkiem poważny obraz. 
Dwóch młodych łódzkich artystów, zamiast poświęcić się wyłącznie tworzeniu, postanowiło zrobić coś jeszcze dla sztuki i miasta. Tak powstało Międzynarodowe Biennale Grafiki.
W tym roku twórcy pracowali na plenerze „Pejzaż malowany ziemi łódzkiej” już dziewiąty raz – w powiecie zgierskim. Wśród powstałych 70 obrazów o jednakowych wymiarach 100x80 cm jest kilka naprawdę udanych.
Muzeum Sztuki wydało słynne dzieło Władysława Strzemińskiego. Jego Teoria widzenia ukazała się pierwszy raz od 60 lat. Wstępem i krytycznymi komentarzami pracę opatrzyła prof. Iwona Luba. Pięknie wydaną publikację można kupić w księgarni ms - cena: 59 zł.
Rysunki Andrzeja Batora są niezwykłe. Abstrakcyjne układy rysowanych od linijki i krzyżujących się pod różnymi kątami czarnych linii na białym tle nie tylko działają jak dzieła op-artu, myląc wzrok i mącąc klarowność spojrzenia, ale też budzą skojarzenia z formami znanymi z rzeczywistości.
Jak obiecywano, tak zrobiono – miasto dało Muzeum Miasta Łodzi 45 tysięcy zł na zakup obrazu Samuela Hirszenberga pt. „Laura (Pastorale)”, namalowanego w 1903 roku. Obraz był niegdyś na wyposażeniu Pałacu Poznańskich.
Pracownia Karoliny Matyjaszkowicz w Łowiczu ma wielkość… koca. Koc był prezentem od babci otrzymanym w dzieciństwie – dziś jest ciężki od farby, bo to na nim, na klęczkach, artystka maluje swoje obrazy inne niż wszystkie. 
W 2017 roku mija sto lat od pierwszej znaczącej manifestacji polskiej awangardy. By nadać rocznicy rangę, trzy muzea, które posiadają najbogatsze zbiory sztuki awangardowej – Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie i Muzeum Sztuki w Łodzi – wyszły z inicjatywą obchodów stulecia awangardy.