Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Zespół Ludowy PILICZANIE z Sulejowa, choć istnieje zaledwie od kilkunastu miesięcy, to już posiada szerokie grono fanów, którzy jeżdżą na coraz częstsze ich koncerty. Występy są często filmowane przez miłośników polskiego folkloru i łatwo można je znaleźć w internecie.
RECENZJA. Amerykanka R.H. Quaytman gra z wizualnością obrazu, z płaskością i przestrzennością, zajmuje ją relacja materialności dzieła sztuki z jego metafizycznym odbiorem – gdy mózg przetwarza widzenie w pozazmysłowe doznanie. Już same formalne zabiegi artystki są wystarczająco intrygujące, by zechcieć obcować z jej twórczością na wystawie „Słońce nie porusza się. Rozdział 35” w ms1.
Rozmowa z artystą-malarzem Janem Norbertem Dubrowinem
RECENZJA. Pomysł był pierwszorzędny – przemyśleć polskie godło, zastanowić się, jak powinno wyglądać dziś, by dobrze charakteryzować współczesną Polskę i zarazem osobisty stosunek autora przemyśleń do polskości, a następnie stworzyć nową wersję Orła Białego. O wystawie w Galerii Opus pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim obchodzi jubileusz 10-lecia.  Z tej okazji związani z nim lokalni artyści udostępnili swe prace, które złożyły się na wystawę zatytułowaną „Razem i osobno”.
W Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi w grudniu odbyła się Konferencja Końcowa Europejskiego Projektu „Createx – Textile Heritage Inspirating Creatives”, współfinansowanego z programu Kreatywna Europa, którego celem jest promowanie dziedzictwa kulturowego europejskiego sektora tekstylnego.
„Wszystkie nasze lalki” to tytuł niedawno wydanego obszernego albumu, który może przyciągnąć uwagę wielu miłośników sztuki nie tylko lalkarskiej. Podtytuł księgi brzmi bardzo poważnie: „Katalog zbiorów Działu Widowisk Lalkowych Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi”, choć nie powinien zniechęcać do lektury.
RECENZJA. Dzieło sztuki dużo mówi o człowieku, który je stworzył – nawet gdy bezpośrednio nie nawiązuje do jego życia. Wystawa „Me&Myself” w Galerii Imaginarium skupia uwagę na tej prawdzie. A zarazem sugeruje taką, że tak jak artysta, w każdym obrazie jest i odbiorca – bo odczytanie konstytuuje dzieło na równi z aktem stworzenia.
Już sam tytuł wystawy - „Ważne, nieważne…?” może wskazywać, że mamy do czynienia z artystką wyjątkową. Ale ta wyjątkowość nie wynika z unikalności tworzonej przez nią sztuki, lecz z jej podejścia do autopromocji, która dla niej wydaje się zupełnie nieistotna. Ona sama jest osobą skromną i nie lubi opowiadać o sobie.
WYWIAD. Z metropolitą łódzkim i od 2016 r. członkiem Rady ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Narodowego przy Konferencji Episkopatu Polski Grzegorzem Rysiem rozmawiają Piotr Grobliński i Łukasz Kaczyński w pierwszej odsłonie cyklu rozmów o kulturze i sztuce z liderami duchowymi kościołów współczesnej Łodzi.