RECENZJA. Okres formowania się dojrzałości artystycznej to, jak się wydaje, w życiu artysty czas najważniejszy. W przypadku jednego z najwybitniejszych polskich twórców, Jerzego Nowosielskiego, ten okres przypadł na czas pobytu w Łodzi. Rozwój malarstwa artysty w owych latach można prześledzić na wystawie w Muzeum Sztuki ms1, przygotowanej z okazji Roku Jerzego Nowosielskiego. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Gdy przypadek odgrywa w tworzeniu zasadniczą rolę, efekt jego działania może zaskoczyć artystę. Znajduje się on wówczas w sytuacji odbiorcy własnej sztuki – inaczej niż twórca, który „widzi” swój obraz jeszcze przed powstaniem. To daje możliwość odczuwania podwójnej przyjemności obcowania ze sztuką. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Wymyślona przez Józefa Robakowskiego w 2001 roku łódzka Nagroda Kobro, przyznawana artystom przez artystów, początkowo wręczana była w Galerii Wschodniej, następnie, od 2011 roku, w Muzeum Sztuki w Łodzi. Ostatnio jednak inicjator wycofał nagrodę z tej instytucji, ponieważ nie podoba mu się to, co dzieje się w muzeum po tym, jak jej dyrektorem został Andrzej Biernacki.
23-letnia Aleksandra Kmita jest jedną z trojga laureatów Nagrody „Kalejdoskopu” w tegorocznym Konkursie im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Doceniliśmy jej dojrzały, nieco niepokojący malarski tryptyk z martwą naturą.
RECENZJA. Śpieszmy się kochać sztukę publiczną, tak szybko odchodzi – z taką refleksją opuszczam wystawę prezentującą dorobek Bogdana Skopińskiego w Ośrodku Propagandy Sztuki. Często owej twórczości nawet nie zauważamy – tak wpisuje się w otoczenie. Nie ma już hotelu Centrum, nie ma zajazdu w Emilii, nie ma starego dworca Łódź Fabryczna – a wszystkie te miejsca (jak i wiele innych) zdobiły ceramiczne ściany Skopińskiego. Nie ma w mieście jego charakterystycznych słupów ogłoszeniowych ani surowej rzeźby-fontanny przy Łódzkim Domu Kultury… Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Alicja Pangowska jest jedną z trojga laureatów Nagrody „Kalejdoskopu” w tegorocznym (2023) Konkursie im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Naszą uwagę przyciągnął cykl jej obrazów „Z łemkowskich wsi”, zainspirowany kulturą rusińskich mieszkańców Beskidów.
RECENZJA. Lata 60. i 70. XX wieku to był w łódzkiej sztuce niezwykły czas – kulminacja twórczości realistycznej tak oryginalnej, że docenianej i hołubionej nie tylko w Łodzi. Dość wspomnieć, że na kolejnych jedenastu prezentacjach prac polskich realistów w warszawskiej Zachęcie to łódzkie malarstwo robiło największe wrażenie. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Gdy artysta-pedagog odchodzi na emeryturę, nie staje się automatycznie artystą emerytem. Po prostu ma więcej czasu na tworzenie sztuki – to bowiem imperatyw, który nie zanika z czasem. Dojrzały okres życia zwykle nie wiąże się z poszukiwaniami i eksperymentami, raczej z kontynuowaniem opracowanych przez siebie wcześniej metod twórczych. W takim przekonaniu utrzymują nas dzieła emerytowanych nauczycieli Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, prezentowane w Galerii ASP przy Piotrkowskiej. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Czym – poza wykorzystywaniem charakterystycznych motywów – sztuka żydowska w Polsce różni się od polskiej, że badacze zajmują się nią jako osobnym zjawiskiem? Z takim pytaniem rozpoczęłam lekturę opublikowanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego pozycji „Każdą iskrą rozpaleni… Żydowscy artyści w kręgu nowej sztuki. Idee – postawy – relacje”. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.